Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 9. joulukuuta 2018

Öiset kaupunginosat

päivis: Olen viime aikoina kulkenut pääkaupunkiseudulla ja sen lähikunnissa lähinnä vain pimeinä vuorokauden aikoina. Menen töihin auringon laskun aikoihin ja lopetan työt pimeällä. Päivän pituushan tällä hetkellä on vain kuutisen tuntia. Pimeällä kaikki näyttää toisenlaiselta kuin päiväsaikaan. Monia uusia kaupunginosia olen myös nähnyt vain öisin.

Erityisesti olen huomioinut sen, että uusille alueille rakennetaan nykyään mielellään korkeita kerrostaloja, joita on aivan vieri vieressä. Olen kuitenkin tottunut Helsingissäkin lähiöiden rakentamistapaan, jossa kerrostalot on sijoiteltu väljästi ja rakennukset ovat ikään kuin puistojen keskellä. Tosin, nykyään ollaan kovasti kannustamassa lisärakentamista vanhoillekin alueille.

Jätkäsaari ja Kalasatama saattavat olla esikuvia esimerkiksi Kivistölle ja Keimolan alueelle kohonneille kerrostaloalueille. On hiukan hämmentävää löytää lähes metsän keskeltä tiheään asuttuja "pikkukaupunkeja".

En ole ihan varma, onko kyseisillä alueilla vielä edes kohtuullisia palveluja asukkaille, joita korkeissa kerrostaloissa on tuhansia, kenties enemmänkin. Ehkä edelleenkin voidaan puhua nukkumalähiöistä, joissa ei ole juuri muuta kuin se oma koti, josta aamulla lähdetään töihin ja jonne palataan illaksi. Viikonloput mahdollisesti vietetään muualla kauppoja kierrellen tai huvittelemalla kuka milläkin tavalla.
Pitää tyytyä tällaiseen kuvituskuvaan kun
yöllisistä kaupunginosista minulla ei ole
ainuttakaan kuvaa käytettävissä. Auton
valoissa otettu kuva on kotitieltämme 
lumisateen jälkeen. Metsän eläimet ovat
käyneet tassuttelemassa ennen tuloani. 

Olen huomannut myös, että Helsingin Malmi on jäänyt minulle täysin tuntemattomaksi kaupunginosaksi. Ja sitä se on kyllä edelleenkin. Malmi on minulle tarkoittanut lähinnä hautausmaata ja pienkoneiden lentokenttää, joka sekin on kohta taakse jäänyttä elämää, kun alue kaavoitetaan asuinrakentamiselle.

Malmilta ja monelta muulta pääkaupunkiseudun asuinalueelta löytyy paljon mielenkiintoisia kadunpätkiä paikoin hyvinkin iäkkään näköisine omakoti- ja pienkerrostaloineen.

Eräällä yöllisellä kyydillä asiakas ihmetteli takapenkillä, kun jollain pientaloalueella omakotitaloja on alettu rakentaa aivan kadun varteen. Samaa olin itse ihmetellyt jonain aikaisempana yönä tai iltana. Kuka niistä enää pystyy pitämään kirjaa, kun kaikkina työtunteina on pimeää. Ei sentään pilkkosen pimeää, sillä suomalaiset ovat selvästi innostuneet valaisemaan pihoja ja parvekkeilta hieman amerikkalaiseen tyyliin. Vaikka valot ovat joskus vähän mauttomiakin, ovat ne kuitenkin piristävä lisä tänne pohjoisen pimeään.

Ei kommentteja: