Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 10. syyskuuta 2017

Viimeisiä työviikkoja viedään

päivis: Työkaveri kyseli viime viikolla, joko olen hankkinut aamukamman. En heti tajunnut, mutta sitten ymmärsin, miksi minulla pitäisi olla sellainen: jään vajaan kuukauden päästä eläkkeelle. Ihan oikealle sellaiselle. Osa-aikaeläkeläisenähän tässä on tullut keikuttua jo kohta kaksi vuotta.

Kampaa tuskin tulee hankittua, mutta lasken kyllä kalenterista, montako työpäivää on vielä jäljellä. Niistä kun ei nykyisen sähköisen työaikaseurannan vuoksi oikein pysty etukäteen sanomaan mitään varmaa.

Osa-aikaeläkkeeni takia päivittäinen työaikani on 4 tuntia 30 minuuttia ja nykyään vielä joka päivälle 3 tai 4 minuuttia lisää. Kun olen töissä, teen suunnilleen 7.5-tuntista työpäivää, jolloin "ylimääräisestä" työajasta kertyy saldoa. Kun olen ollut eläkejaksolla, jokaisesta päivästä tuo saldo pienenee tuolla neljällä ja puolella tunnilla (ja muutamalla minuutilla vielä sen päälle).

Pahimmillaan saldoni on näyttänyt kai suunnilleen 140 miinusmerkkistä työtuntia, mutta taas töissä ollessa tunnit ovat tasoittuneet. Nyt alan olla melkein tasoissa, joten syyskuun puolivälin jälkeen olen taas tilanteessa, jossa tunnit ovat plussalla. Siksi viimeinen töihinlähtöpäivä selviää vasta lähempänä syyskuun loppua. Kuun viimeisen viikon olen joka tapauksessa jo vapailla, koska olen säästänyt sinne vihonviimeiset lomapäiväni.

Viime viikolla kun tyhjentelin työpöytääni ja kaappejani, löysin ties mitä työvuosien varrella mukana kulkenutta tavaraa. Osan nakkasin roskiin. Esimerkiksi eräätkin kuivuneet kuivamustekynät.

Paperitonta toimistoa en ole koskaan onnistunut toteuttamaan, mutta varmaan nuo merkilliset turhakkeet, joita työpisteestä toiseen tulee kuljetettua mukanaan, ovat papereitakin hankalampi vastustettava. On kai vaan niin ihanaa säästää juuri noita kyniä, erilaisilla nipsuttimilla varustettuja seminaarien ja muiden suurempien tapahtumien muovisia nimilappusuojuksia tai ilmaispostikortteja, joita olisi varmaan voinut lähetellä enemmänkin. Edellisessä blogikirjoituksessanihan tuskailin ikipostimerkkejäni, joita ei taida tulla koskaan käytettyä.

Ei kommentteja: