Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 20. tammikuuta 2017

Jumalan selän takana

jormas: Päivis laittoi eilisen bloginsa nimeksi "Herran kukkarossa". Siitä on hyvä jatkaa ja kirjoittaa olevansa monen kristityn mielestä "Jumalan selän takana", kun on, ei taivaassa vaan Thaimaassa. Näin siksi, että kristinuskolla on tässä "Hymyjen maassa" melkoisen pieni ja mitätön osa. Tosin meillä Jomtienillakin on norjalainen merimieskirkko ja paikallinen baptistiseurakunta kirkkoineen. Kaukaista Suomea edustavat lisäksi luterilainen kirkkomme ja onpa vapailla, kristillisilläkin suunnillakin omansa.

Seven Seasissa hengetkään eivät
asu kovinkaan vaatimattomasta
Mutta hengellisyys liittyy paikalliseen arkeen Suomea näkyvämmin, vaikka toisin kuin Jeesus sanoi olevansa Jumalan poika, Buddha puhui, että hän on vain ihminen. Käsittääkseni ihmiset hänen jälkeensä ovat nostaneet Buddhan jumalan tai vähintään jumalaiseen asemaan.

Täällä voidaan siunata kaikki tai ainakin melkein. Kun joku hankkii auton, kutsutaan hengen mies siunaamaan sille arvatenkin pitkää ikää luonnollisesti ilman onnettomuuksia.

Päiviksen ja minun pyöräni saattavatkin liikkua erityisen onnellisten tähtien alla, sillä Päiviksen rekisterinumeroiden summa on yhdeksän, joka löytyy myös minun rekisterikilvestäni. Sen pitäisi olla erityinen onnen numero.  Kun vielä saisimme päähämme onnea tuovan linnunläjän, olisi jo varsin turvallista liikkua Thaimaan arjessa ja pyhässä.

Paikallinen asukas saattaa ostettuaan arpakauppiaalta onnenrivin, hypätä skootterinsa selkään ja karauttaa Buddhavuorelle rukoilemaan riville menestystä. Luulen, että onnea lisää, jos siellä räjäyttää ruutikauppiaalta ostamansa muutaman panoksen sitä varten varatulla paikalla.

Vaan toisin on henkien laita heti aidan toisella puolella.
Siellä ei niillekään ole tarjolla aina maallista luksusta
Hindu uskoo sielunvaellukseen, mutta buddhalainen ei. Hän uskoo uudelleen syntymiseen, jonka mukaan syntyä voi jumalaksi, puolijumalaksi, ihmiseksi, eläimeksi, nälkäiseksi aaveeksi tai helvetin olennoksi. Siksi on syytä suhtautua kunnioittavasti kaikkeen elämään, sillä jalkasi alle mahdollisesti liiskaamasi kekko on saattanut olla vaikka manan maille mennyt äitisi.

Henkiolennoille on pysytetty joka puolelle asumuksia, joissa asuvia henkiä lepytellään tai lahjotaan ruoka- ja juoma-annoksilla. Että pahat henget pysyisivät asumuksissaan eivätkä tulisi piinaamaan ihmisiä ja että hyvät henget, jumalat ja puolijumalat suojelisivat juuri minua, joka vein heille asumukseensa vaikkapa kulhollisen riisiä. Jonka silloin tällöin pistelee poskeensa taivaan lintu tai kylän nälkäinen koira.

Ei kommentteja: