Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 7. lokakuuta 2015

Minä olen tien kuningas....

jormas: päivis oli eilisessä blogissaan huolissaan ja vähän näköjään polttanut käämejäänkin polkupyöräilijöiden käyttäytymisestä liikenteessä. Sanoisin, että aiheesta. Mutta hänen käsityksensä tai selvityksensä väistämisvelvollisuuksista oli hieman puutteellinen, sillä näin se menee suojatien osalta.

Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Autoilijan tai motoristin puolestaan on väistettävä, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli. Tosin silloin kun pyöräilijä nousee satulasta ja taluttaa pyöräänsä, on hän jalankulkija ja tällöin ajoradalla liikkuvat väistävät suojatiellä kävelevää jalankulkijaa. Autoilijan ja motoristin väistämisvelvollisuus on helppo havaita, sillä se on merkitty etuajo-oikeutetun tien merkillä ENNEN suojatietä tai polkupyörälle tarkoitettua väylää.
Toinen kummajainen ovat kai maailman nopeimmiksi pyöräilijöiksi itseään luulevat, joiden pitää puikkelehtia autoilijoiden joukossa ajoradalla henkensä kaupalla, vaikka vieressä on jalankulku- ja pyörätieväylä. Itse aikoinaan luulin, että he ovat ajoradalla siksi, että pyörätien päällyste on huonompi, mutta haastateltuani näitä suhareita, olen tullut tulokseen, että asian laita ei ole näin. Vaan he ajavat autojen joukossa siksi, että heidän ei tarvitsisi varoa jalankulkijoita. No tietenkin tämä on jalankulkijoiden etu, joka tosin sekin häilyy sinne tänne, sillä nyt pyöräilijöitä on sekä jalankulkijoiden joukossa että ajoradalla.

Kolmas kummajainen ovat mopot, traktorit, lisääntyvät mopoautot ja traktorimönkijät, joilla saa ajaa maksimissaan 40 tai 50 km/h. Nämä ovatkin melko usein tien tukkona, johon oiva lääke olisi nostaa niiden nopeus samaksi kuin se on kulloisellakin taajama-alueella. Maksimissaan siis 60 km/h. Tässä kastissa oma lukunsa ovat tieliikennemönkijät, jotka ovat teknisesti ja turvallisuudeltaan aivan samanlaisia kuin traktorimönkijätkin, mutta koska he maksavat korkeampaa veroa ja vakuutuksia, saa niillä ajaa kuten moottoripyörilläkin. Maksimissaan Suomen teillä siis 120 km/h, sillä niillä saa ajaa myös moottoriteillä.

Sitten on matkailuautoja, joilla saa ajaa joko 80 tai 100 km/h. Eräänlainen kummajainen tämäkin, jonka syitä en ala tässä purkamaan. Linja-auto saa 50 matkustajan kanssa huristella 100 km/h, jos tiekohtainen nopeusrajoitus sen sallii. Samaa tietä samaan aikaan voi ajaa kuorma- tai pakettiauto, joka taatusti pysähtyy samassa ajassa ja matkassa kuin satasta ajava linja-autokin, mutta silti sen kattonopeus on 80 km/h.

Kummajaisia kaikki, jotka ovat enemmän tekemisissä verotuksen kuin liikenneturvallisuuden kanssa. Oiva parannus liikenneturvallisuuden kannalta olisi nostaa traktoreiden, mopojen ja mopoautojen ja traktorimönkijöiden nopeus tiekohtaiseksi 60 km/h saakka. Ja kuorma- sekä pakettiautot niin ikään tiekohtaisesti 100 km/h saakka. Oikeustajuani vastaan on, että valtio olemme me kaikki ja meidän antamalla valtakirjalla se kerää verorahoja ihmisten turvallisuuden kustannuksella.

1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

Tässäpä varsinainen jääräpää!
https://youtu.be/pAiZKm7J5Rg