Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 25. syyskuuta 2014

Julkisella liikenteellä

päivis: Eilen vähän harjoittelin julkisella liikenteellä kulkemista töistä kotiin. Julkisilla kulkeminen ei ole ollut oikein ykkösvaihtoehto, kun lähimmälle bussipysäkille on kotoa matkaa noin 2,5 kilometriä. Ja tietysti sama matka pysäkiltä kotiin töiden jälkeen.

Harjoittelu liittyi paitsi siihen, että Jorma vei minulta auton päivällä, mutta myös siihen, että lähiaikoina työpisteeni siirtyy pysyvästi Vallilaan, jossa on aika tuskallista löytää ilmainen parkkipaikka. Tai löytyy, jos viitsisi mennä töihin ennen kahdeksaa. Niihin aikoihin ilmaiset paikat alkavat täyttyä.

Julkisen liikenteen käyttöön on toinenkin syy: tarve vähentää vakuutusmaksuja, jotka syksyisin vievät ainakin minut perikatoon. Olemme nimittäin sopineet, että kaikki vakuutusmaksut maksetaan kerralla, ei erissä. Kun luovumme kahdesta henkilöautostamme ja hankimme tilalle yhden, on aika selvää, että siirryn julkisen liikenteen käyttäjäksi. Se tietysti lisää työmatkoihin käytettävää aikaa, mutta olkoon vaikka ympäristöteko.
Tässä istun muutama vuosi sitten Amsterdamissa bussin kyydissä.
Pääkaupunkiseudulla julkinen liikenne toimii loistavasti. Netistä löytää sitä paitsi vaihtoehtoja, mitä reittejä kannattaa käyttää ja moneltako pitää olla pysäkillä, jotta ennättää sujuvasti seuraavaan bussiin. Aika moni joutuu käyttämään useita kulkuvälineitä. Minulla työmatkat sujuisivat yhdellä vaihdolla. Ja tietysti ne kävelymatkat päälle, ellei sitten Jorma heitä minua pysäkille ja hae taas työpäivän jälkeen jollain välineellä pysäkiltä kotiin. Eilen kun tein harjoitusmatkan, pääsin kotiin upouudella traktorimönkijällä, joka muistuttaa lähinnä kuuautoa.

Tarkoitus oli tehdä harjoituskotimatka kahdella bussilla. Mutta nolosti kävi: en löytänyt Tuusulan väylältä Käpylän aseman pysäkkiä. Tänään ajoin omalla autolla saman paikan ohi ja huomasin olleeni eilen aivan lähellä pysäkkiä. Kun pysäkki jäi pimentoon, päätin mennä junalla Käpylästä Tikkurilaan ja sieltä bussilla loppumatkan. Tämä ei ollut ideaalein aikataulutus, joten jouduin odottamaan bussia Tikkurilassa lähes puoli tuntia. HSL:n nettisivuilla ehdotettavat aikataulut ovat sellaisia, että odotusaikaa on vain joitakin minuutteja.

Julkisen liikenteen käytön taktikointiin liittyy sellainenkin hauskuus, että pääsen yhdensuuntaisen matkan suhteellisen halvalla (taitaa olla jotain kolme euroa), kun hyväksyn kävelymatkakseni kolme kilometriä. Jos taas käyttäisin Tuusulan puolella sijaitsevaa pysäkkiä, saan maksaa yhdensuuntaisesta matkasta yli tuplaten. Tulevan Vallilan työpisteen ja Tuusulan pysäkin välin pääsisin kuitenkin kulkemaan ilman bussin vaihtoa. Mutta taitaa raha ratkaista.

Ei kommentteja: