Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 11. elokuuta 2014

Lasse Viren ja voitettu aika

jormas: Viiteentoista vuoden mittaiseen päihteiden kyllästämään elämänjaksooni kuului monta hyvää ja monta huonoa juttua. Minulle juominen ei siis ole ollut yhtä helvettiä, kuten monen kuiville selvinneen olen kuullut kertovan. Juomista  ja rällästystä ylipäätään rahoitin kaikilla niillä, mitkä eivät kestäneet päivänvaloa silloin eivätkä kestäisi vielä nytkään, vaikkei niistä enää tiilenpäivä laskemaan pääsisikään.

Siitä ajasta hyviin tarinoihin ja kavereihin kuuluu jo edesmennyt Varvikon Mikko Keski-Suomesta, joka taisi laillani kupin ottamisen. Eräänkin kerran istuimme Ylä-Ruutilla Jyväskylän yliopiston vieressä aamusta iltaan. Joko oli kehitellyt sinne pöytiin minusta tarinan, jossa kysyttiin, että mikä ero on Seminaarinkadulla ja Jorma Soinilla. Vastaus oli, että kyseinen katu kulkee Ruutin kuppilan ohi, mutta minä en koskaan.....heko...heko. Tosin se kyllä piti aika hyvin paikkansakin.

Olen kirjoittanut aiemminkin Veikko Ennalaa lainaten, että on ymmärrettävää, kun Lasse Viren juoksee kymppitonnin 0,1 sekuntia nopeammin kuin joku muu, mutta mihin hän käyttää näin voittamansa ajan. Tämä jäi kysymättä, kun hän vuosi sitten oli tutustumassa Duokotiimme.
Tapasin Lassen taas jokunen viikko sitten ja nyt sitä kysyin, mutta ei ollut vastausta hänelläkään voittamansa ajan käyttöön. Tai totesi hän jotenkin tähän tapaan, että olisi voinut antaa siitä osan Juha Miedolle, joka hävisi Tyynen Järven olympiakokkareissa 1980 Thomas Wassbergille kullan sekunnin sadasosalla.

Mutta takaisin Jyväskylään ja Varvikon Mikkoon. Olin jo lopettanut viinalla sieluni kyllästämisen sekä itseni etsimisen ja vaihtanut osan siihen käyttämästäni ajasta moottoripyöräilyyn. Silloin pyöränä oli Yamaha Midnigt Special ja karautin sillä kuppilan terassin viereen parkkiin. Mikko katseli touhujani aikansa kaljahöyryissään ja lausui viisaat sanat: "Kuule Soini, vaikka sä kuinka paahdat tolla pyörälläs kahtasataa, ei sulla silti mene yhtään lujempaa kuin mulla tai ennen ittelläskään." Tätä viisautta olen pohtinut monesti, kun on ollut syytä hillitä omaa menoa.

Jos tämän pyörän kuski selvisi hengissä, kuten toivoa sopii, on mahdollinen
kiireellä voitettu aika saattanut  mennä toipumiseen.....

Ei kommentteja: