Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 3. maaliskuuta 2014

Joutsenia, sorsia ja countrykaneja


Laitan tänne pikku referaatin Facebook sivuiltamme, sillä sellainen sopii oivallisesti eläkeläis-Jormaksen arkeen.

Silläkin uhalla, että saan korvilleni, sanon, että yksi Facebook-kaverimme Hyrylästä tai sen kupeesta on Tarja Joensuu. Sitä en tiedä tai muista liekö sukua Leenalle tai Paavolle, jotka molemmat olivat koulukavereitani vuonna nolla tai puoli Tuusulan yhteiskoulussa. Muistelen, että he olivat minua jonkun vuoden nuorempia ja hyviä koulussa. He opiskelussa ja minä jossain muussa. Jossain olen ollut hyvä koulussa, sillä vararehtori Seppälä sanoi minulle yhdessä lukuisista puhutteluistaan, että olen "oikein koulun mätämuna ja kuuluisampi kuin yksikään opettaja". Silloin kirpaisi, mutta tänään otan sen myönteisenä palautteena, sillä harmaata  massaa en ole halunnut olla koskaan. No, sen seurauksena kävin jokaista luokkaa pari vuotta ja Leena ja Paavo selvisivät kirkkaasti ilman uusintoja. Tulivat siis perästä ja menivät ohi. Paavosta en tiedä mitään, mutta Leena oli yksi Keski-Uusimaan parhaita toimittajia, jolla oli useissa jutuissa sielu. Sitä eivät kaikki kykene juttuihinsa löytämään saati laittamaan paperille, vaikka kirjoittaisivat ikänsä. Vaimoni Päivis siihen pystyy, kun aihe ja tähtien asento on kohdallaan. Yksi esimerkki tästä on tarina hänestä ja minusta, kun sain sydäninfarktin. Kaivan sen jostakin ja laitan tänne, jos joku haluaa.

Mutta sitten siihen pikku facebook juttuun Tarjan kanssa.
Tarja oli laittanut sivuilleen: "Joutsenet bongattu!" Tähän minulle tuntematon Jaana Jansson kommentoi, "Nice!"
Ja minä: "Niin myös täällä Jokilaaksossa. Jokavuotinen pariskunta. Toivottavasti lampemme kelpaavat pesimiseen.
Siihen Tarja kyselee, että "oliskohan ollut sama pariskunta? Matonpesupaikan kohdilla lensivät yli ja töräyttivät komeesti mennessään".
Ja minä vastasin. "Hyvin voi pitää paikkansa. Lisäksi Myllykylän Jokilaakson sorsilla lienee maailman lyhyin muuttomatka, jonka ne tekevät monta kertaa vuodessa.
 
Kun meidän Pikkulampi ja Jokilammet jäätyvät, lentävät sorsat Hyrylän Torpan rantaan Koskenmäen matonpesupaikalle ja taas takaisin, kun lampiin tulee sulaa. Saattaa johtua meillä olevasta kaurasta. Ja kun maalla ei tietenkään ole Citykaneja vaan Countrykaneja, ovat ne ruokintapaikan ahkerimmat vieraat pikkulintujen lisäksi." Torpan matonpesupaikan ja Jokilaakson lampien etäisyys on noin 7 kilometriä.

Tämän Tarja kuittasi, että "Nojust! Olenki ihmetelly Torpan sorsia, kun katoavat aika ajoin. Nyt selvis sekin."

Ei kommentteja: