Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 10. joulukuuta 2012

Kehä nelosen pohjoispuolella

päivis: Kaikille on varmaan tuttu linjaus todeta, että Kehä kolmosen pohjoispuolella asiat ovat tietyllä mallilla. Jos sanoja on pohjoispuolelta, hän usein kokee, että eteläpuolelta ei tule arvostusta. Ja eteläpuolella koetaan vähän samaan tapaan: pohjoispuolella elävät ovat jotenkin mukamas huonompaa väkeä. Landepaukkuja ainakin.

Vaan mitenkäs sitten suu pannaan, kun Kehä nelonen joskus valmistuu? Jääkö sen ja Kehä kolmosen väliin joku puskuri, jossa väki on vähän parempaa kuin uuden tielinjan takana, mutta edelleen kuitenkin sitä samaa maalaisten kastia, kuten nytkin?

Näitä mietin, kun Kehä nelosen linja on vähitellen hahmottunut meillekin. Tai ainakin minä tiedostan nyt sen, että uusi kehätie tulee kulkemaan aika läheltä, Myllykylän toiselta laidalta ja kai tietenkin lentokentän tältä puolelta. Uusien tielinjausten muuttuminen valmiiksi tieksi kestää kuitenkin niin kauan, että ihan heti sitä emme varmasti tule näkemään ja kokemaan.

Enemmän kuin kehätien rakentamista odotan junarataa, jonka lähin asema meistä katsottuna tulee olemaan sekin lähellä lentokentän laitaa. Kiskoilla kulkeva julkinen liikenne on mielestäni paras tapa liikkua. Nopeinkin usein. Asemalle voisi jopa polkaista fillarilla täältä Jokilaaksosta. Muutto Helsingistä Tuusulaan tarkoitti meille, että luontainen kulkeminen metrolla, ratikalla ja junalla on taakse jäänyttä elämää. Lähin rautatieasema taitaa olla Tikkurilassa saakka. Kiskojen kolketta täällä vähän kaipaa.

Ei kommentteja: