Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 20. lokakuuta 2021

Käämienpolttopäivät

Otsikko johtaa hieman harhaan, sillä ei Finnair saanut minua polttamaan käämejäni, vaikka koenkin olevani heille jotain muuta kuin palveltava asiakas. Saamani kehotuksen ansiosta jaoin eilisen blogini tästä valtiovetoisesta firmasta Hesariin, vaikka se ei sitä julkaisekaan. Liian pitkä ja liian lapsellinen luulen toimituksen ammattilaisten ajattelevan. Tosin minulle ehdotettiin Kauppalehteä. 

Lähetin kirjoitukseni myös viestintä- ja liikenneministeri Harakalle, jolta toivon vastaustakin, sillä tunnen miehen. Toisaalta juuri se voi olla syy miksi hän tai edes avustaja ei vastaa. Ehkä hekään eivät näe enää niin alas missä nykyisin kuljen. 

Käämejä en ole polttanut niidenkään vuoksi, jota ovat ottaneet oikeudekseen nimitellä minua rasistiksi tai ajatella, että minulla on vähintään sellaisia tapoja. Nyt hampaisiin on joutunut uudelleen vanha seurapeli Afrikan tähti. Olenko siis rasisti vai yksinkertainen tai tyhmä, kun en ole löytänyt siitä koskaan mitään rasistista? Minulle peli oli jännittävää jalokivien metsästystä eksoottisessa Afrikassa ja sitä se on edelleen. 

Samat tasapäisyyttä pursuavat ja ihannoivat ihmiset ovat vieneet minulta kioskin hyllyltä Laku Pekan ja leikkikalukaupasta Musta Pekka pelikortit. Ehkä seuraavana on vuorossa aikuisten kortit, sillä pelattaessa maijaa pata akkaa sanotaan Musta Maijaksi. Ehkä sitten saa savupiipun nokasta kyytiä nuohooja, jota sanotaan nokisutariksi, sillä sekin viittaa tummaan ihoon.

Minulle neekeri on neekeri, intiaani intiaani, eskimo eskimo ja mustalainen mustalainen. Itse olen valkolainen, joka olin kerran otettu, kun yksi romani sanoi minun olevan sen verran hyvä jätkä, että melkein voitaisiin ottaa heimoon.

Joskus tuntuu siltä, että kun hyödytön laittaa joutilaan tekemään tarpeetonta, ei siitä seuraa mitään tarpeellista. Vaan lisää turhan tekemistä, kun uusi tekijäkin yrittää naamioitua hyödylliseksi. Luulenkin, että monesti olisi järkevämpää maksaa palkkaa tyhjän panttina olemisesta tai ristikoiden täyttämisestä.

Nyt on valtakunnassa äänekäs joukko samaan kastiin kuuluvia, jotka yrittävät, ollakseen jotain hyödyllistä, tasapäistää kaikki ihmiset samannäköisiksi, hajuttomiksi ja mauttomiksi. Erilaisuus ja yksilöllisyys ei ole kurssissa ja joskus koen, että nainenkin kokee olevansa äiti ja nainen vasta sen jälkeen, kun hän on kuin mies. Mitäkö tarkoitan? Sitä, että joku nainen haluaa pyrkiä armeijaan voidakseen kieltäytyä aseista, koska miehetkin voivat tehdä niin. 

Ei kommentteja: