Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 13. tammikuuta 2021

Väärien valintojen asiantuntija * 160

Kuten Sininauhasäätiön siistitystä versioista voi päätellä, Hjellmanin testamenttilahjoitusvaroilla hankittu Topi-Katti ja Karvinen, Asunto Oy Kinaporinpiha myytiin vuonna 2014. Samassa Sininauhat myivät myös kirkkonsa. Siitä minulla ei ole mitään käsitystä miten elää ja ketä hyödyttää Olgan testamenttilahjoitus tänään.

Työrupeamani jälkeen toimitusjohtajia oli Sininauhasäätiössä lyhyen ajan sisällä puolen tusinaa. Joista osa hoiti hommansa kunniakkaasti ja osa ei. Samoin oli pestien päättymisten laita. 

Sekä Katulähetyksessä että Sininauhoissakin on ollut välillä vimma myydä kaikkea omaisuutta, joka on mennyt kaupaksi ja jolle johto ei ole löytänyt järkevää käyttöä. Oma sijansa on huonolla taloudenpidolla ja uskomus, että riittävä viisaus istuu omassa päässä. Se on tuttua monelle. Murkkuikäisenä ja vanhempanakin uskoin itsekin tietäväni kaiken tarvittavan minkä tahansa tehtävän hoitoon.

Sininauhasäätiö hankki ja teki aikanani paljon asuntoja asunnottomille. Suurimmat yhteisöt, Ruusulankatu 10 ja Mäkelänkatu 50 ovat molemmat tehty y-tonteille. Se tarkottaa, että asuntoja ei voi myydä normaaleiksi osakehuoneistoksi. Aikani harmittelin, että kaavamuutostyö jäi kesken, sillä normaaleina asuntotontteina ja -kiinteistöinä ne olisivat paljon arvokkaampia. Toki nytkin ne ovat varovasti arvioiden varmasti 20 miljoonan euron molemmin puolin. Kun seurasin Kinaporinpihan myyntiä, olen sen jälkeen ollut hyvilläni, että kaavamuutokset jäivät tekemättä. Ehkä se pelasti 200 asunnottomien kotia myynniltä.

Sininauha Oy, Sininauhasäätiö ja Sininauhaliitto lunastivat sydämessäni ikuiset paikat ja niistä tuli kovin rakkaita. Ajan kanssa olen ymmärtänyt kuinka iso ja merkityksellinen asia on ollut, että olen voinut elää työtä ja vapaata, elämääni ylipäätään tunne mukana ja monesti ensimmäisenä.

Olen itkenyt yksin ja olen itkenyt toisen vaimoni Päivin, alias Päiviksen kanssa jouluisin Olga Hjellmanin haudalla sekä maannut Meilahden sydänvalvomossa elämänlanka vai hiuksenhienon matkan päässä katkeamisesta. Olen myös nauranut sekä surrut asiakkaiden kanssa, joista jotkut ovat yhä etäisiä ystäviäni.

Ei kommentteja: