Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 9. toukokuuta 2019

Olen menettänyt uskoni

Jormas: Lapsena minut opetettiin pelkäämään yhtä ja karttamaan kolmea asiaa. Pelätä piti Jumalaa ja karttaa piti jehovantodistajia, mustalaisia ja ryssiä. Näillä sanoilla.

Varsinkaan ryssiä ei pitänyt pelätä, vaan toivoa heille kaikkea pahaa. Mustalaiset piti kiertää kaukaa, sillä he sieppaavat valkolaisten lapsia. Ja jos jehovien kanssa veljeili, joutui helvettiin.

Venäläisiä kohtaan vihan istutusyrityksen ymmärrän, sillä isä oli kaikki sodat käynyt jermu ja äitikin lotta. Mutta en minä venäläisiä koskaan vihannut, sillä paras lapsuudenkaverinikin oli Pekka, Karjalan evakoita. Joita kaikkia osa Suomen kansasta piti ryssinä.

Jehovan todistajat säilyivät aikuisikään kummajaisina, sillä kosketuspintaa minulla ei heihin ollut. Myöhemmin kyllä. Yhdelle esimerkiksi oli osoitettu velvoitetyöpaikaksi Jyväskylän Katulähetys. Sen boss olin silloin, kun myin käytännössä puolet ajastani rahasta.

Työhaastatteluun tullessaan tämä "vääräuskoinen" sanoi, että ethän voi ottaa minua töihin, koska olen jehovantodistaja. Sanoin hänen harmituksekseen, että toki voin ja otin myös. Sekä varoitin karttamaan katulähetysväkeä, ettei kristinusko tartu. Mukava hemmo koko puolen vuoden työsuhteen ajan.

Hyrylän kupeessa kakarana ollessani mustalaiset pitivät aitoa leiriä telttoineen, vankureineen ja hevosineen. Sinne piti väkisin päästä vakoilemaan, sillä se oli jännittävistä asioista välillä ehdoton ykkönen. Siksi, koska he sieppaavat valkolaisten lapsia. Jota taisin peräti toivoakin joskus, kun faija antoi kunnolla selkään jostain kolttosesta.

Mutta eivät ne minua vieneet, vaan ensimmäinen, tosi salainen tyttöystävänikin  oli "mustalais-Leena". Hänen kanssaan kukaan ei kulkenut edes koulumatkoja eikä puhunut välitunnilla, koska hän oli mustalainen.

Nyt 60 vuotta myöhemmin olen löytänyt hänet Ruotsista. Haluaisin tunnustaa hänelle 7-vuotiaan pojan ensirakkauden.

Mutta niin nyt, kuten joskus aiemminkin käy kuten nyt. Innostun  aiheesta ja en pääse otsikon asiaan ensimmäisessä blogissa lainkaan. Joten jatkan ylihuomenna miten olen kadottanut uskoni.

Ei kommentteja: