Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 30. syyskuuta 2018

Onko järkee vai ei?

päivis: Tuli kai taas viime yönä otatettua maksullinen valokuva itsestä. Olin vakuuttunut, että ajan nopeusrajoitusten mukaisesti, mutta niinpä vain peltipoliisissa kamera räpsähti silmille. Ehkä harmillisinta oli, että tämä sattui tuttuakin tutummassa paikassa Tuusulan väylällä.

Kerroin aamuyöstä kotiin tultuani asiasta Jormalle, joka muistutti heti, että olen tainnut saada ylinopeussakot vajaa vuosi sitten, joten saman toistuessa kohta ollaan lähellä tilannetta, että poliisi ottaa kortin kuivumaan. Sitäkin enemmän ajattelen, että tein pitkän työvuoron ja jos sakko rapsahtaa, ansaittu palkka menee sakon maksuun. Jos edes riittääkään. Joku voisi tässä kohtaa jo ihmetellä, että onko mitään järkeä ajaa taksia, jos tienestit ovat tuota luokkaa.

Monilla ihmisillä on kallis harrastus, mutta minulla harrastus tuo jopa tuloja. Näin ajattelen taksirenkinä olostani. Tai joillekin olen sanonut olevani taksipiika. Harrastukseni kiinnostaa minua tällä hetkellä niin paljon, että olen päättänyt olla puolen vuoden sijaan Thaimaassa vain kaksi noin puolentoista tai parin kuukauden jaksoa. Tällä hetkellä olen katsellut netistä yhdensuuntaisia lentoja Bangkokista Helsinkiin. Taksihomman kannalta sopiva aika palata on suunnilleen marraskuun puolivälin paikkeilla alkava pikkujoulukausi. Ja vastaavasti sitten joskus myöhemmin palaan takaisin Thaimaan lämpöön.

Tuntumaa tulevaan kylmyyteen sain varsinkin eilen illalla, kun yritin lentokentällä antaa vaikutelman palvelualttiudesta seisomalla auton vieressä ja hymyilemällä ohi käveleville lentomatkustajille. Kerrospukeutuminenkaan ei tuntunut riittävän lämmittämään tuulessa ja kylmenevässä illassa. Myöhemmin sainkin lähes vain istuskella autossa ja ajaa enimmäkseen eteenpäin. Asiakkaita siis riitti ainakin aamuneljään asti, jolloin päätin lopettaa ja palauttaa auton taksi-isännän pihaan.

Pakko on myöntää, että olen nykyisessä työssäni huomattavasti motivoituneempi kuin moniin vuosiin eläkkeelle jäämistä edeltäneessä palkkatyössä. Minua motivoi asiakkaiden palveleminen, heidän fiilistensä aistiminen ja myös tietysti monenlaiset keskustelut kyydittävien kanssa. Taksiuudistus tuntuu kiinnostavan monia, ja keneltäpä muulta siitä kysyisi kuin taksikuskilta. Yritän kyllä kaikille kuitenkin kertoa, että minulla ei ole hajuakaan ajasta ennen heinäkuun alkua. Mitä nyt joskus aniharvoin on tullut oltua taksin kyydissä asiakkaana.

Ei kommentteja: