Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 16. lokakuuta 2016

Elämänmenoa Thaimaassa

päivis: Thaimaan kuninkaan kuoleman jälkeinen suruaika näyttää kestävän vuoden, kuukauden tai muutaman päivän riippuen vähän siitä, mitä suruajan ajatellaan pitävän sisällään. Alkoholin myyntikielto lähikaupassamme, Seven Elevenissä jatkuu 17.10. saakka. Monen turistin mielestä varmaan nimenomaan alkoholin saatavuus, valitettavasti, on asia, joka auttaa viihtymään täällä.

Olen yrittänyt seurata suruajan aiheuttamia poikkeuksia Twitterin välityksellä, koska Pattayalla ja Jomtienilla liikkuessa asiaa ei juurikaan pysty havaitsemaan muualta kuin noista kauppojen lappusista, joissa kerrotaan, että alkoholia ei myydä. Yhden kiinteistön lipputangossa huomasin puolitangossa olevan Thaimaan lipun, mutta esimerkiksi ihmisten vaatetukseen suruaika on vaikuttanut varsin vähän. Bangkokissa asia lienee toisin. Pääkaupunki on muutenkin surun päänäyttämö, jonne ihmisiä matkustaa sankoin joukoin maan muista kolkista. Mutta sitähän me emme täällä ole todistamassa.

Thaimaan sosiaalisessa mediassa on Twitterin kautta poimimani tiedon mukaan käyty tiukahkoa keskustelua siitä, etteivät kaikki ole noudattaneet toivomusta pukeutua mustiin tai valkoisiin vaatteisiin. Ymmärtäjiäkin "väärin" pukeutujille löytyy, sillä kaikilla thaimaalaisilla ei varmasti edes ole mustia vaatteita, eikä ole ylimääräistä rahaa niiden ostamiseen.

HomeWorksin sisäänkäynnin viereen rakennettiin eilen muistoalttaria.

Tesco Lotuksen pikkuliikkeen aulaa koristi tällainen alttari.
Jotkut vaateliikkeet ovat myös jo ennättäneet huomata tilinteon mahdollisuuden. Esimerkiksi mustien T-paitojen hintojen huomattiin nousseen huomattavasti heti kuninkaan kuoleman jälkeen. Paikallisen Big C -liikkeen aulassa näimme eilen jonkinlaista ruuhkaa sinne tuotujen vaaterekkien ympärillä, kun myynnissä oli pelkästään mustaa päälle pantavaa.

Turisteille on annettu omia ohjeita tai toivomuksia, joista yksi on se, että ihmiset jatkaisivat lomaansa. Nopeimmat ovat jo laskeskelleet julkisuudessa, että tiukkojen suruajan määräysten vaikutusThaimaan turismille ja taloudelle olisi pitemmällä aikavälillä kehno juttu. Jo nyt on ennättänyt tapahtua sitä, että osa tänne tuloa suunnittelevista on vaihtanut lomakohdetta johonkin toiseen maahan. Turisteilta mustiin ja valkoisiin pukeutumista ei odoteta, mutta kohteliaasti pyydetään kuitenkin pukeutumaan hillittyihin väreihin. Kunnioitus on sana, joka toistuu useimmissa ohjeistuksissa.

Kieltämättä ainakin turistin pää menee hieman sekaisin, koska ohjeistajien määrä tuntuu olevan lähes rajaton ja jonkin verran liikkeellä on myös vastakkaisia ohjeita. Esimerkiksi huvitilaisuuksien järjestämisestä löytyi sellaistakin tietoa, että toteuttaminen olisi täysin järjestäjien omassa päätäntävallassa. Kunhan muistetaan toimia kunnioittavasti. Joidenkin tietojen mukaan taas kaikelle ilonpidolle pitää nyt panna stoppi.

Väreillä on Thaimaassa suuri merkitys. Muutenkin kuin pukeutumisen ja sillä asioista viestittämisen suhteen. Nyt eletään viikkoja ja kuukausia, mahdollisesti siis vielä vuosi, jonka aikana median internetsivut pitää julkaista harmaina, siis mustavalkoisina. Sama ohje koskee sanoma- ja aikakauslehtiä. YouTuben alasajostakin luin ilmoituksen, mutta ainakin meidän laitteillamme, mutta paikallisilla yhteyksillä sivustolle pääsi normaalisti.

Ei kommentteja: