"Rakentelemme uutta tulevaisuutta maalaismaisemaan Tuusulan Myllykylään. Helsingin kantakaupungin ihanuutta on ehkä tullut jo nautittua riittävä annos. Viime viikot ovat hauskuudessaan olleet vertaansa vailla.
Ensimmäinen vahva muistikuvani Myllykylän Jokilaaksosta
liittyy pimeältä taivaalta laskeutuviin lentokoneisiin. Ajoittain koneiden
reitti kulkee Myllykylän yli ja yhden tullessa kohdalle, seuraavan valot jo
näkyvät. Koneita on ollut mukava seurata, päivällä ja yöllä, enkä koskaan ole
kokenut niiden häiritsevän. Jokilaakso on kai juuri ja juuri lentomelualueen
ulkopuolella.
Ensimmäisinä vuosina Jokilaakso oli minulle satunnainen
yöpymispaikka, milloin Matkakodissa, milloin pikkulammen rannalla olevassa
kodassa. Mieleen ovat jääneet myös keväiset valkovuokkoniityt ja kerran olen
nähnyt siellä myös palokärjen. Satunnaisilta ohikulkijoilta olemme kuulleet,
että pikkulammella ovat lähiseudun asukkaat käyneet ongella ja erään tarinan
mukaan Jokilaakson poikki kulkee hirvien vaellusreitti. Hirviä emme ole
nähneet, mutta moni koiran kanssa kulkija tuli tutuksi varsinkin silloin, kun
vietimme jokivarressa enemmän aikaa.
Jossain vaiheessa käyntimme Jokilaaksossa vähenivät.
Ilkivallan määrään se ei välttämättä kuitenkaan vaikuttanut. Kotaan
murtauduttiin monet kerrat jo silloin, kun itsekin käytimme sitä.
Kutsumattomien vieraiden matkaan lähti milloin mitäkin omaisuutta. Jonkin aikaa
tilanne pysyi rauhallisena, kun saimme vanhojen suhteiden kautta viestiä
paikallisille pahantekijöille, että kota on syytä jättää rauhaan. Mutta
vaikutus oli vain lyhytaikainen. Tilalle taisi ilmaantua uusia alan yrittäjiä.
Pahiten kotaa kohdeltiin ehkä keväällä 2010, jolloin vieraat hajottivat kodan
oven palasiksi.
Jokilaaksolla ei meille tuntunut olevan tulevaisuutta ja
päätös katkaista sieltä sähkötkin kypsyi vuoden 2010 syksyllä. Kunnes sitten
tilanteet muuttuivat ja teimme päätöksen asettua tavalla tai toisella
Jokilaaksoon ja alkaa kehittää sitä. Jokilaakso nousi mielissämme aivan uuteen
arvoon.
Koeasuminen
Olimme aluksi valmiit tyytymään Matkakotiin, kun
mietimme, miten järjestäisimme asumisen Jokilaaksossa. Kun meille on kuitenkin
kertynyt melkoinen määrä vähintäänkin kaappitilaa tarvitsevaa omaisuutta,
aloimme pohtia kontin hankkimista muun muassa vaatteiden ja muun vastaavan
omaisuuden säilyttämiseksi. Kontista on ajatuksen tasolla lyhyt matka
konttikotiin, jollaisessa olimme viettäneet yhden yön Helsingin
ydinkeskustassa, Narinkkatorin laidalla. Tässä vaiheessa taisimme jo ajatella,
että asumisen voisi järjestää muutenkin kuin Matkakodin varaan. Yhteyden
etsiminen Rustholliin, jonka kodiksi sisustamassa kontissa Narinkkatorin
mieliin painuneen yön vietimme, paljasti harmillisen totuuden: Rustholli oli
aivan äskettäin asetettu selvitystilaan ja kotikontti oli myyty.
Seuraavaksi tai ehkä samaan aikaan konttivaihtoehdon
rinnalla aloimme pohtia mahdollisuutta hankkia Jokilaaksoon junavaunu
asunnoksi. Etsinnät laajennettiin aina Venäjälle saakka. Sieltä juna olisi ehkä
tullutkin hankittua, mutta kun rinnalla senkin kanssa veimme eteenpäin muita
vaihtoehtoja, ajatus junasta sai jäädä. Löysimme netistä mielenkiintoisen
pyörillä liikuteltavan rakennuksen, jollaisia rakennettiin Virossa. Vaunu oli
vähän niin kuin kuuluisa Väyrysen jalasmökki, sillekään ei tarvita
rakennuslupaa. Olimme yhteydessä valmistajaan ja pian pääsimme jo Lempäälään
katsomaan ensimmäistä Suomeen tuotua virolaista Talovaunua.
Läheltä piti, ettemmekö nyt asuisi jossain kuvan kaltaisessa Talovaunussa. |
Tarinan seuraava osuus onkin jo täydellisesti sattumien
summaa ja tammikuun lopulla 2011 matkustimme Järvenpään Mestariasuntojen ja
Järvenpään kaupungin edustajien kanssa Viroon tutustumaan talovaunun
rakentamiseen. Kättä päälle sopimuksella lupasimme aloittaa kahden hengen
testiryhmänä, jonka tarkoituksena on asua talovaunussa ja selvittää, voisiko
talovaunusta tulla ratkaisu päihdeongelmaisten asuttamiseen. Tarkoitus on
ratkaista mahdollisia ongelmia, joita esimerkiksi kunnallistekniikan
puuttuminen haja-asutusalueella aiheuttaa. Olemme jo käyneet tutustumassa
ekokäymälään, kuulleet polttavasta käymälästä ja lähestulkoon on ratkaistu se,
miten taloon tulee vesi ja vastaavasti harmaa vesi menee pois.
Olemme rämpineet hangessa ja käyneet katsomassa talolle
sopivan paikan läheltä pikkulampea. Jo paikalla olevan kodan ja ulkovessana
toimivan huvimajan läheisyyteen parkkeeraisimme myös Matkakodin ja kontit,
joita uskomme tarvitsevamme kaksikin kappaletta. Mahdollisesti Vrijheid-venekin
pääsee samaan riviin konttien kanssa.
Viime päivinä olemme mittailleet Talovaunun pohjakuvia ja
laskeneet, minkä verran seinää pitää siirtää ja minkälainen ikkuna olohuoneen
päätyseinään laitettaisiin, että talosta olisi näköala lammille, jotka
ympäristökeskus kunnosti vuonna 2009 osana Tuusulanjoen parantamisohjelmaa.
Järvenpäässä arkkitehti piirtää Talovaunun rakentajafirman kuvat uusiksi ja
niillä muutoksilla talo on tarkoitus rakentaa Virossa. Meistä tulee toivon
mukaan koeasujia joskus kesän kynnyksellä.
Mittailla piti myös Soiniityntien sillan leveyttä. Olimme
jo valmistautuneet siihen, että sillan kaiteisiin pitää asennuttaa saranat,
joilla kaiteet saadaan kaadettua ylileveän kuljetuksen mahdollistamiseksi.
Riemu oli rajaton, kun mittanauha näytti sillan leveydeksi 4,5 metriä, kun
kuljetuksen eli Talovaunun leveys on 4 metriä.
Luontokohde
Olemme ottaneet tavoitteeksi myös itse Jokilaakson
kehittämisen. Olemme tutustuneet erilaisiin Tuusulanjoen varren selvityksiin ja
parantamistoimenpiteistä kertoviin raportteihin. Ajatuksena on tarjota
Ruotsinkylän koululle mahdollisuutta tehdä luontoretkiä Jokilaaksoon osana
luonnon- ja ympäristötiedon opetusta. Koulun avulla voisimme ehkä saada
pienimuotoisen luontokartoituksen alueen kasveista ja muun muassa siellä
elävistä linnuista. Tiedossa on, että jokivarressa Myllykylän puolella elelee
suojeltu vuollejokisimpukka ja toisella puolella kulkevan kuntopolun varrelta
on tehty liito-oravahavaintoja.
Tämä kuva on otettu 2011 juhannuksen aikaan, jolloin lopullisesti kypsyi päätös jäädä asumaan Jokilaaksoon Matkakotiin, vaikka Talovaunu-ajatus ei toteutunutkaan. |
Jostain löytyi tieto, että Tuusulanjoen veden korkeutta
mitataan muutamassa kohtaa, olisikohan mittauspisteitä kerrottu olevan viisi.
Yksi niistä sijaitsee Soiniityntien sillan pielessä. Paksussa parrussa on
metallisia merkkejä, joista veden korkeutta pääsee tarkkailemaan. Ylimmillään
merkki on varmaan ainakin metrin korkeammalla kuin joen vedenpinta yleensä on.
Pitäisiköhän siitä päätellä, että vesi on joskus tosi korkealla? Tiedossa kyllä
onkin, että Jokilaakso sijaitsee tulva-alueella."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti