Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 4. syyskuuta 2015

Työmatka

päivis: Tänään kokeilin viimein uutta reittiä kotoa töihin. Heinäkuussa käyttöön otettu kehärata mahdollisti sen. Jouduin ensin arpomaan, miltä asemalta menisin junan kyytiin. Alkuun kuvittelin sen olevan uusi Kivistön asema. Mutta sitten keksin Leinelän. Ja kolmanneksi Vehkalan aseman. Uusia ovat nekin.

Vehkalasta yritin jo kerran mennä junaan, mutta sinnepä ei saanutkaan autoa parkkiin. Pysäköintialuetta vasta rakennetaan. Netistä olen lukenut, että Vehkalan pysäköinnistä tulisi maksullinen, mutta käytännössä se tarkoittaisi, että pitää vain vilauttaa HSL:n matkakorttia. Olen ymmärtänyt, että arvokortti riittää. Kuukausikorttiahan minulla ei ole ja luultavasti en sitä vieraspaikkakuntalaisena voisi saadakaan.

Myös Kivistön pysäköinti taitaa olla tai siitä tulee maksullinen. Kävelymatkaakin juna-asemalle on puolisen kilometriä, jos olen oikein ymmärtänyt. Leinelässä maksullisuudesta ei ole ainakaan vielä mitään merkkejä. Aamulla sinne ajaessani tosin vähän jännitin, onko siellä vapaata tilaa. Parkkialue ei ole kovin suuri. Mutta tilaa oli vaikka muille jakaa.

Tämä on vain kuvituskuva. Ruuhka Bangkokissa ja
sekin aika kesyltä näyttävä. Mutta olipa missä tahansa,
ruuhkassa ei ole hauska viettää aikaansa.
Odotin kehärataa niin kuin kuuta nousevaa. Työpaikkani muutti alkuvuodesta pois Metsälästä, jonne ajoi nopeasti Hämeenlinnan väylää pitkin, ja auton sai pysäköidä työpaikan pihaan. Ruuhkia oli melko helppo välttää. Mutta Vallilaan Mäkelänkadulle ei omalla autolla ole aamuruuhkassa erityisen hauska matkustaa. Ja jos haluaa saada auton pysäköityä ilmaiseksi, töissä pitäisi olla jo hyvissä ajoin ennen kahdeksaa.

Kesällä hyvällä säällä säästyin pysäköintiongelmilta, jos menin töihin Vespalla, jolle aina löytyy sopiva kolo kadun varrelta. Mutta kesä taitaa nyt vääjäämättä olla ohi. Etätöiden, kesäloman ja Syysrastien jälkeen tänään oli ensimmäinen päivä, jolloin työmatkaa junalla joutui tai paremminkin pääsi ensimmäistä kertaa kokeilemaan.

En haluaisi ajatella muutamaa minuuttia, jotka säästyvät, jos myöhemmin alan käyttää Vehkalan asemaa. Matka Leinelästä Pasilan asemalle oli sekin todella nopea ja mahdollisesti sillä puolella kehärataa matkustajia on vähemmän kuin radan länsipuolella. Tämä on tietysti vain oletus. Oli siis tilaa, juna kulki minuutilleen luvatussa ajassa ja kävelymatka Pasilasta työpaikalle vei vain 15 minuuttia. Pois lähtiessä käytin ratikkaa, jonka tulon pysäkille tarkistin ensin netistä. Kätevää.

Ei kommentteja: