Hyrylään ei
koskaan tule rautatietä, vaikka koskaan ei pitäisi sanoa ei
koskaan. Hyrylän läpi ei myöskään mene moottoritietä eikä
näillä näkymin tule menemäänkään. Tässä kuitenkin piilee
myös vetovoima ja ainutlaatuisuus, sillä valtakunnassamme ei ole
montaa Hyrylän kokoista taajamaa, josta lähtee tai sinne päättyy
moottoritie. Käytännössä Hyrylästä lähtee tai päättyy
muutakin ainutlaatuista. Esimerkiksi Tuusulanjärvi, Tuusulan
Rantatie ja Kirkkotie. Joten potentiaalia vaikka mihin on kyllä
yhdelle kyläpahaselle yllin kyllin.
Mutta kuinka kehittyä, olla vetovoimainen apinoimatta muita ja säilyttää silti kylä kylänraitteineen? Sillä sekin on ainutlaatuinen venäläisine varuskuntarakennuksineen. Siinä historiassa olisi kerrottavaa ja bisneksen paikka Helsingistä lähteville ja Hyrylään tutustuville venäläisille turistibusseille.
Mutta kuinka kehittyä, olla vetovoimainen apinoimatta muita ja säilyttää silti kylä kylänraitteineen? Sillä sekin on ainutlaatuinen venäläisine varuskuntarakennuksineen. Siinä historiassa olisi kerrottavaa ja bisneksen paikka Helsingistä lähteville ja Hyrylään tutustuville venäläisille turistibusseille.
Mitä ylipäätään
tavoittelemisen arvoista on Keravassa, Järvenpäässä tai
Hyvinkäässä? Miksi kaupunkimaisuus on joku itseisarvo, jota
kaikkien pitäisi tavoitella? Onko se jotenkin kasvun edellytys ja
onko ylipäätään kasvu aina kaiken menestyksen a ja o?
Mutta miksi edellä mainitun lisäksi ihmisten pitäisi tai olisi mukava tulla Hyrylään? Sitä voi kysellä katugallupilla ihmisiltä. Silti ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden. Kun Sulan teollisuusalue http://seepsula.fi/wp-content/uploads/2014/02/seepsula_historiikki.pdf valmistui, kuka olisi osannut ennustaa, että siitä tulee maankuulu autokaupan mekka?
Mutta miksi edellä mainitun lisäksi ihmisten pitäisi tai olisi mukava tulla Hyrylään? Sitä voi kysellä katugallupilla ihmisiltä. Silti ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden. Kun Sulan teollisuusalue http://seepsula.fi/wp-content/uploads/2014/02/seepsula_historiikki.pdf valmistui, kuka olisi osannut ennustaa, että siitä tulee maankuulu autokaupan mekka?
Mutta Hyrylässä on
muutakin ainutlaatuista. Santun Päämajasta
https://www.facebook.com/pages/CafePub-P%C3%A4%C3%A4maja/81886810189
lähtien. Ja Puuilokin http://www.puuilo.fi/
on sellainen, jota ei Vantaata lukuun ottamatta ole lähimailla.
Moni
järvenpääläinenkin on tiedostanut, että oli virhe ajaa leirintä-
ja campingalue alas Järvenpään Vanhankylänniemestä, sillä niin
harvassa ovat pääkaupunkiseudulla campingalueet. Rastila
Helsingissä lienee ainoita. Mutta valtakuntaan on tarvittu Vesa
Keskinen oivaltamaan karavaanareiden ostovoima. Tuurissa
http://www.tuuri.fi/ on yli 200
vaunupaikkaa. Sähköllinen vaunupaikka maksaa 15 euroa, jota ei voi
varata etukäteen. Minulla ei ole tietoa maksetaanko sähkö- ja
henkilömaksut erikseen.
200 autopaikkaa x 15
euroa x 365 vrk = kuitenkin paljon rahaa, on käyttöaste mikä
tahansa. Moni karavaanari ja muukin laittaa reissuun lähtiessään
ensimmäiseksi yöpymis- tai ostospaikaksi kyläkaupan Tuurissa.
Sieltä ostetaan koko reissun sapuskat, isännälle kalastusvehkeet
ja työkalut, emännälle astiat ynnä muut, nuorille
harrastusvälineitä, koko porukalle loma- ja muut vaatteet sekä
tutuille tuliaiset. Ja ketkä eivät matkailuajoneuvolla kulje, mutta
haluavat yöpyä seutukunnalla, heitä varten on Keskisen hotelli.
Hyrylä muun muassa moottoritiensä ja pääkaupunkiseutunsa ansioista on loistava paikka urbaanille camping-alueelle. Esimerkiksi Tuusulantien ja Tuusulan Itäväylän välimaastossa http://www.tuusula.fi/sivu.tmpl?sivu_id=2004 olisi tarkoitukseen kerrassaan oiva.
Mutta mitä karavaanareiden lisäksi tarvitaan, jotta paikka imisi ostavia ihmisiä venäläisturistien lisäksi laajemminkin? Karavaanialueen yhteyteen tarvitaan katettu torialue ja mahdollisesti halli tori- ynnä kirpputorimyyjille. Sekä viereen Kyläkauppa Keskisen tapainen ostospaikka loistavine elintarvikeosastoineen. Tällainen on esimerkiksi http://www.minimani.fi/.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti