Sivun näyttöjä yhteensä

lauantai 9. helmikuuta 2013

Miksi haluamme asua merikontissa?

päivis: Nyt tulee varmaan kirjoitettua jotain, jota en ole kovin syvällisesti pohtinut. Otan silti sen riskin. Meiltä kysytään usein, miksi haluamme asua merikontissa. Viimeksi eilen kysyttiin, miksi emme rakentaisi Jokilaaksoon hirsimökkiä?

Tuohon eiliseen kysymykseen voisi ensinnäkin vastata tietysti, että hirsimökkien tekijöitä kyllä on, mutta ei ole merikonttiin kotinsa rakentavia. Ja vaikka kuinka joku väittää, niin tuskin noin 50-neliöinen hirsitalo on noin vain sellaisenaan siirrettävissä rekan kyytiin ja kuljetettavissa paikkaan x. Että se siitä.


Vasemmanpuoleiseen korkeaan aukkoon tulee ikkuna, toiseen ovi.
Eikä hirsimökissä edes ole mitään testattavaa, ellei nyt sitten keksisi jotain ihan erikoista tekniikkaa, jota ei ole koskaan kokeiltu. Mutta se ei meitä kiinnostanut. Ei tullut hirsimökki suoraan sanoen edes mieleen, kun alettiin visioida Jokilaaksossa asumista. Tai en edes muista, kumpi oli ensin, muna vai kana. Ajateltiinko edes ihan alkumetreillä, että teemme meille kotia. Kyllä siinä todennäköisesti oli kovasti mukana ajatus, että teemme jotain uutta, jota voidaan hyödyntää monella eri tavalla. Ei ajatus vaunukodista tai merikonttikodeista lähtenyt ainakaan täysin itsekkäistä tarpeista. Matkan varrella käyttötavat vain ovat lisääntyneet.

Merikontissa on jotain kiehtovaa. Se on tosi kompakti asia. Sen käyttöä asuntona ei ole vaikea kuvitella mielessään. Matkakoti on leveydeltään suunnilleen samankokoinen kuin kontti, mutta pituutta siinä on konttia vähemmän. Pitää vain laittaa mielessään rinnakkain Sinkkukoti ja jatkaa ajatuksissaan Matkakotia muutamalla metrillä. Duokoti taas muistuttaa Laukaassa olevaa kotia, joka myös on aikoinaan tuotu kahtena kappaleena tänne Pitkäniemeen. Palat on laitettu rinnakkain ja kooltaan Pitkäniemen asunto on lähes täsmälleen yhtä suuri kuin Duokoti. On ollut helppo verrata.

Myönnän, että minullakin säilyi pitkään kaurismäkeläinen mielikuva kontissa asumisesta, mutta olen jo aikoja sitten sen karistanut mielestäni. Meille merikonttikotien rakentajille on melkein raamatuksi muodostunut kirja nimeltä Container Atlas http://www.amazon.com/Container-Atlas-Practical-Guide-Architecture/dp/3899552865. Sen äärellä viimeistään tajuaa, että konttien muuttaminen asunnoiksi tai muiksi hyötytiloiksi ei ole hassumpi idea.

Ei kommentteja: