Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 25. lokakuuta 2011

Ajan kulun taju

päivis: Yhä useammin tulee todettua, ettei jostain asiasta ole kuin vähän aikaa, mutta tarkemmin asiaa ajateltua on pakko todeta, että vähän aikaa voi olla vaikka 20 vuotta. Yksi asia, josta saattaa ajatella, että vähän aikaa sitten, on kirpputorien yleistyminen ja sen saama yleinen hyväksyntä. Oikeasti aika kauan aikaa sittenhän, kun kirpputoreja oli vain siellä täällä, ne eivät olleet paikkoja, joiden ovesta itseään kunnioittava ihminen olisi astunut sisään. Kirpputoreilla saattoi olla kaupan loppuun kulutettuja vaatteita, joita ei edes oltu viitsitty pestä ennen myyntiin laittamista.

Olin kai itseäni kunnioittava, koska minulla ei ole kovin paljon muistikuvia noista alkuaikojen kirpputoreista. Ensimmäinen muistoni aiheeseen liittyen on jostain -90-luvulta, kun todella arvonsa tunteva sukulaisrouva kehui kiertävänsä kirppareita ostaakseen sieltä koruja. Todennäköisesti ihan rihkamavempeleitä.

Tuon jälkeen olen itsekin kierrellyt silloin tällöin kirppareita ja tehnyt mielestäni oikein hyviäkin hankintoja. Jonkun itseni kokoisen vanha kelsiturkki on palvellut jo vuosia kylminä talvipäivinä ja jokunen muukin vaatekappale on kirpputoreilta tullut hankittua. Aika usein olen myös erehtynyt luulemaan, että myyjä on samaa kokoa kuin minä, mutta myöhemmin olen harmikseni huomannut, että myyntiin pantu soma vaate oli sittenkin pari kokoa pienempi kuin itse olen.

Nyt olen siirtynyt kokeilemaan miltä tuntuu olla "tiskin toisella puolella". Toinen viikko kaupankäyntiä on pian päättymässä ja pahoin pelkään, että aika ison kassin saan varata mukaan, kun käyn tyhjentämässä pöytäni. Vaikka kauppa Hyrylän Femmatorilla käy yleisesti ottaen hyvin, omat tuotteeni eivät ole menneet niin hyvin kaupaksi kuin olin toivonut. Osa vaatteista on sentään ollut oikein hyvämerkkisiä ja hinnat kohtuullisia. Tosin ensimmäisen viikon jälkeen sentään oltiin plussan puolella.

Vaatteita hengariin laittaessani tulin tuumanneeksi ääneen ja nyt tiedostaen sen, että toivomastani asiasta on todella kauan aikaa. Ennen vanhaan nimittäin hameissa oli aina lenkit, joilla ne saatiin nätisti roikkumaan hengariin. Joku älytön idea on jo ajat sitten vienyt hameista nuo lenkit. Asiakasystävällistä olisi alkaa valmistaa lenkeillä varustettuja hameita.

Ei kommentteja: