Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 30. syyskuuta 2019

Täältä tullaan Thaimaa

Kun pääsee leppoistajan ikään, on siinä hyviä ja huonoja puolia. Joku voi olla toiselle mukava puoli ja toiselle ei. Pidän eniten siitä, että minun ei tarvitse myydä enää itseäni eikä työpanostani minuuttiakaan rahasta kenellekään.

Koska rakastin päihdetyötä, oli se joskus juuri siitä syystä kuin itsensä myymistä. Kun joku erityisen tärkeäksi tullut veli tai sisar luiskahti takaisin lavealle tielle, tuntui se välillä sydämessäni kuin pala sieltä olisi mennyt mukana.

Mutta hienoa minulle on viettää talvia Aasiassa tukikohtana Thaimaa. Tarkemmin Pattaya ja vielä tarkemmin siellä Jomtienin kaupunginosa.

Joku nuorempi silloin tällöin sanoo, että voi kun hänkin voisi ja niin edelleen. Tähän minä, että haluaisitko vain kuoria kermat elämästäni vai olisitko valmis vaihtamaan ikääkin kanssani? Ja jatkan, että aikansa kutakin, sillä sinun vuosirenkailla tämä oli minullekin vain kaukainen haave ja unelma.

Mutta ensi yönä lähden kohti Thaikotiamme. Nykyisin en kulje Päiviksen matkassa, joka on haikeaa ja surullista. Yksin en silti mene, vaan mukavassa seurassa, vaikka mikään ei Päivistä korvaakaan.

Elämässäni on moni asia mennyt toisin kuin suunnittelin ja toivoin. Kuitenkin olen varsin onnellinen. Se onkin ehkä maallisen vaellukseni tärkein asia. Ei ole ihmisen hyvä olla yksin eikä onneton, näin ajattelen. Vaikka yksin ja yksinäinen ovatkin eri asioita.

Thaimaassa minua odottaa Thaikotimme (kai voin näin sanoa yhä?), Harley Davidson ja monet tutut koirat vailla ihmiskotia, joista ainakin joku on yhä elossa. Näin on ollut joka vuosi. Myös ihmistuttuja, ellei peräti ystäviä on minulla pallon toisella puolella. Ehkä enemmän kuin Suomessa. Joten on monta hyvää syytä uskoa mielenkiintoiseen puolen vuoden jaksoon. Päiviksen ja minun yksi yhteinen unelma oli, että eläkepäivillä me tutustumme yhdessä viereisiin ja vähän kauempanakin oleviin maihin. Mutta näin kävi, kuten Markus Allan taisi laulaa Kaurismäen elokuvassa: "Kauas pilvet karkaavat."

Ei kommentteja: