Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 26. helmikuuta 2014

Omia polkuja kulkevien kauppa

päivis: Jorma on puuhannut erityisesti tämän viikon ajan Elämän tähden ry:n kivijalkakirpparin eteen. Kirpparin tuloa on tosin valmisteltu pitkään ja minäkin olin kesällä tyhjentämässä poliisi Laineen talon pihavarastoa romuista. Se ei ollut mikään pikkujobi. Kaatopaikalle menevää tavaraa oli kaksi kuorma-auton lavallista. Tulevaan Omia polkuja kulkevien kauppaan on myös tehty pientä pintaremonttia, joka tässä tapauksessa tarkoittaa maalaamista ja sähkötöitä. Sitä olen seurannut vain sivusta.

Kirpparille tulee myyntiin muun muassa
aitoja käytettyjä Irwin T-paitoja 1980-
luvulta. Tässä kuvassa on joku
myöhäisempi "jäljitelmä".
Vaikka kirppis onkin enemmän Jorman juttu - minun osallistumistani vähän jarruttaa tuo palkkatyö - olen kuitenkin hengessä mukana ja tietysti ajattelen sitä usein. Samoin viime lauantaina, kun Jorma kiinnitti kaupan panderollimaisen kyltin kaupparakennuksen seinään, olin mukana. Oli hauska seista kirpparin edessä ja todeta, että tässä on meidän ensimmäinen liikehuoneistomme. Tässä vaiheessa ei ole tietenkään mitään syytä epäillä, etteikö näitä kauppoja tulisi vielä lisää. Tai jossain vaiheessa voi vaikka tulla tilanne, että tarvitaan suuremmat tilat.

Vaikka minulla olisi minkälaisia intohimoja tahansa kirpparin laittamisen ja siellä myytävien tavaroiden ja vaatteiden suhteen, olen päättänyt, että en ala säätää. Kaupalla on nyt Jorman ja Niilon lisäksi kaksi vastuunkantajaa, joten minun on paras pitää näppini erossa varsinaisesta avaamiskuntoon laittamisesta.

Jormalla on loistava idea kerätä samalla kansan suussa kulkevaa paikallisperinnettä kävijöiltä. Kirpputorin, Omia polkuja kulkevien kaupan tärkein asia kun ei olekaan kaupankäynti. Se on perustettu ennen kaikkea synnyttämään kävijöissään hyvää mieltä. Jos kirpparilla kävijä ei löydäkään mitään mielestään tarpeellista, hän toivon mukaan on pois lähtiessään paremmalla mielellä kuin kaupalle tullessaan. Tai hän tulee hyvillä mielin käymään ja tartuttaa iloisen mielensä muihinkin paikalla oleviin.

Yksi asia Omia polkuja kulkevien kaupalla on kuitenkin minun "käsialaani". Siellä tarjotaan vain luomukahvia.



Ei kommentteja: